Gedragen door 650+ professionals en experts

Open brief aan de overheid

Op 6 mei 2025 riepen 17 experts in een open brief de Vlaamse regering op: ouders kunnen de strijd tegen smartphones en sociale media niet alleen, er is duidelijk beleid nodig.

Want wie professioneel met kinderen werkt, ziet dagelijks wat smartphones en sociale media met hen doen. En hoe meer van die stemmen zich samen laten horen, hoe groter het signaal naar beleidsmakers en de maatschappij.

Wat begon met 17 experts, telt nu al 650+ ondertekenaars en de lijst groeit.
Werk jij in zorg, onderwijs, politie of justitie, of ben je wetenschapper of expert?
Voeg je stem toe.

Wat vragen ze?

De open brief stelt zeven concrete maatregelen, gebaseerd op jarenlange expertise en wetenschappelijke inzichten :

  1. Het officiële advies rond sociale media, smartphones en schermgebruik bij kinderen en jongeren dringend te herzien op basis van de nieuwe recente inzichten.

  2. Een expertengroep op te richten, met praktijkdeskundigen, die concrete beleidsmaatregelen uitwerkt op basis van bestaande onderzoeken en nieuwe inzichten.

  3. Strengere regelgeving voor technologiebedrijven te steunen op Europees niveau, samen met de federale overheid, waaronder het beperken van verslavende algoritmes en een verhoogde aansprakelijkheid

  4. De leeftijdsgrens naar 16 jaar voor sociale media, zoals in Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Australië.

  5. Een grootschalige sensibiliseringscampagne te organiseren om ouders bewust te maken van de risico’s en hen te ondersteunen in een verantwoord schermbeleid.

  6. Doelstellingen over gezond scherm- en sociale media gebruik in het onderwijs op te nemen, zodat jongeren kunnen leren om hun gebruik onder controle te houden, ermee rekening houdend dat het brein van jonge kinderen en tieners dit nog niet kan.

  7. De meest kwetsbare kinderen actief te beschermen, zoals kinderen onder de 12 jaar, jongeren met een hoge deprivatiescore en genetisch kwetsbare kinderen

Waarom tekenen ze?

  • Dr. Aleide Goffin kinder- en jeugdpsychiater.

    Ik sta achter jullie visie omdat ik dagelijks geconfronteerd wordt met de negatieve impact van schadelijke online content en de verslavende algoritmes voor jongeren (en ouders) en de grote opvoedingslast dat dit voor ouders met zich mee brengt. Ouders zijn zich daar meestal niet van bewust maar het (vaak, ook voor kleine momenten) zelf op sociale media bezig zijn zorgt voor veel minder momenten van verbinding en momenten van spontane emotionele afstemming tussen ouder en kind en in gezinnen.

  • Dietlinde D, Kinder- en jeugdpsychiater

    Binnen onze peuter/kleutergroep zien we verontrustende toename van een verstoorde denk ontwikkeling en verminderde socialisatie. Binnen de liaison werking een toename van eetstoornissen en binnen de jongerenwerking een toename van gedwongen opnames onder meer t.g.v. suïcidale ideaties. Anamnetisch zijn hier veelal argumenten voor negatieve beïnvloeding van sociale media en ongecontroleerd schermgebruik.

  • Lies D, Kinder- en jeugdpsychiater.

    Ik ben zeer blij dat deze maatschappelijke problematiek eindelijk ernstig wordt genomen, met concrete voorstellen. Het is dringend tijd voor onderbouwde maatregelen, om onze kinderen en jongeren beter te beschermen tegen impact die zij zelf onvoldoende kunnen vermijden.

  • Wij worden dagelijks in de praktijk geconfronteerd met kinderen en jongeren die geïmpacteerd zijn in hun mentaal welzijn door het vele schermkijken.

  • Ouders zijn niet mee met deze platformen en zijn zich vaak niet bewust van wat jongeren op sociale media te zien krijgen en treden te laat op. Maar dan is het kwaad al geschied. Sensibiliseringscampagnes van zowel jongeren als ouders lijkt niet te werken om dit fenomeen een halt toe te roepen. Een verbod onder een bepaalde leeftijd is dringend nodig.

  • Schrijnend om te zien hoe mijn kind dat tot nu toe geen telefoon had, nu door school voor het studeren zijn laptop nodig heeft, met alle gevolgen van dien. Hopelijk lukt het jullie.

  • Scholen communiceren ook enkel digitaal. Lessen dienen digitaal geraadpleegd, huisweek digitaal gemaakt. Smartschool en dergelijke zal niet bijdragen aan minder schermtijd, integendeel. Kleuters worden 'stil gehouden' met filmpjes. Starten met bewust maken van scholen ivm digitalisering is een basisvereiste.

  • Reglementeer het smartphonebeleid en allerhande apps voor onze jongeren. Hun brein is volop in ontwikkeling en wat er binnenkomt via hun telefoon richt veel schade aan.

  • Ouders moeten meer steun krijgen tegen het schermgebruik en best ook duidelijke opvoedingsrichtlijnen van experten. Big Tech maakt hun apps zo verslavend mogelijk en daar kunnen ouders individueel niet tegenop.

  • Op onze leefgroep worden we dagelijks geconfronteerd met jongeren die negatief beïnvloed worden door sociale media. Dit heeft ernstige gevolgen op verschillende levensdomeinen en tekent hun toekomst.

  • Om onze jeugd een kans van slagen te geven moet er aan de verslaving van gehaast online leven gewerkt worden en dient deze precontemplatie verzwakt worden door duidelijke sensibilisering. Leer de jeugd de kracht die uitgaat van verveelt te zijn en de creativiteit die dit teweeg brengt, of we zullen voor altijd rusteloos zijn.

  • In het UKJA werken we met kinderen en adolescenten met verschillende psychiatrische problematieken. Wij merken al jaren een toename van de negatieve impact van het gebruik van sociale media en multimedia op het sociaal-emotioneel welzijn van deze doelgroep. De negatieve beïnvloeding tussen jongeren is ook enorm, vaak simpelweg door gedeelde algoritmes waarin ze voortdurend blootgesteld worden aan negatieve inhoud (suïcidaliteit, destructief gedrag, agressie, grensoverschrijdend gedrag,...). Jongeren zijn hier onvoldoende weerbaar voor en beseffen vaak de impact niet. Er is dringend nood aan externe regulatiemaatregelen.

  • Zelf vader zijnde van drie dochters en grootvader van twee kleinkinderen, heb ik uit eerste hand ervaren hoe de grote informatica reuzen het bijna onmogelijk maken voor de ouders, vooral moeders, om de negatieve kanten van de sociale media in te dijken. Ik wens dit initiatief het mooiste success.

  • Vanuit de praktijk merk ik inderdaad dat sociale media heel wat negatieve gevolgen kan hebben. De druk die er mee gepaard gaat is niet te onderschatten en wordt door de kinderen/jongeren onderschat.

  • Onze kinderen lopen gevaar. Hun ontwikkeling wordt verstoord door sociale media. Mijn eigen dochter werd hier slachtoffer van en is verslaafd voor het leven.

  • Kinderen mogen niet autorijden, alcohol kopen, gokken enz. Ook op het gebruik van "sociale" media moet een minimumleeftijd staan en de aanbieders moeten strenge normen krijgen. KInderen zijn geen koopwaar.

  • Ik onderschrijf volhartig deze brief. Het is belangrijk te wijzen op het voorzorgbeginsel. Dit legt de bewijslast bij de aanbieders van social media: zij dienen te bewijzen dat er geen schade is (wat ze niet kunnen).

  • Ik ben 2 jaar op pensioen. Ik zag de kinderen veranderen. De drang naar schermtijd nam toe. En moest inleveren op verdraagzaamheid, communicatie, ontdekken, spelen, fantasie. Schermen zijn ten alle tijde beschikbaar TV, smartphone, computer.

  • Het gevaar van vreemden die contact opnemen met de kinderen, het online pesten en het ideaalbeeld dat getoond wordt waardoor ze een laag zelfbeeld krijgen, wordt groter.

  • Een van mijn grootste bekommernissen is de verslaving van kinderen en jongeren aan beeldmateriaal. Ik ben elk schooljaar jury voor "de wondere pluim", waarbij kinderen vanaf de tweede klas tot de zesde klas een verhaal mogen schrijven ( een wonderlijk mooi initiatief) , ik merk telkens op hoeveel taalfouten kinderen schrijven, ook hoe moeizaam het schrijven hun valt= hanenpoten, bijna onleesbaar soms. Ze hebben de handeling van het schrijven niet meer in hun vingers, hun handen en brein.

  • Ik teken deze brief als psycholoog die zich al jaren inzet voor jongeren en gezinnen die worstelen met problematisch schermgebruik. Bij GameChangers streven we ernaar om niet alleen jongeren, maar ook ouders te versterken — want vaak ligt daar de sleutel tot verandering. Ik teken ook als ervaringsdeskundige. Ik weet hoe verleidelijk de digitale wereld kan zijn. Jarenlang ben ik zelf te veel in die wereld opgegaan. Vandaag de dag is die wereld nog aantrekkelijker en moeilijker te ontwijken. Net daarom is het zo belangrijk om jongeren en gezinnen hierin niet te veroordelen, maar samen te zoeken naar balans. En tot slot teken ik dit als vader. Sinds kort ben ik ouder van een zoon. Ik weet hoe verleidelijk het kan zijn om een scherm als rustpunt of babysitter te gebruiken. Toch kiezen wij ervoor om onze zoon schermvrij op te voeden, zeker nu hij nog zo jong is. Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat we geloven in de kracht van echte verbinding — oogcontact, aanraking, gedeelde momenten.

  • Ik meen dat we nood hebben aan een breed debat, waarbij dit probleem als een symptoom wordt gezien van maatschappelijke evoluties die gestuurd worden door een markteconomie die op een sluipende manier onze denkpatronen onherroepelijk lijkt te veranderen.

  • Ik maak me zorgen om de vermoeidheid van de leerlingen. Doorheen de jaren zie ik dat steeds meer leerlingen letterlijk in slaap vallen tijdens lessen. In gesprekken met hen komt naar voren dat ze tot diep in de nacht op hun smartphone zitten. Ouders kunnen er geen hele nacht langs gaan zitten maar de aantrekkingskracht is sterker dan de kinderen. Berichten komen met tientallen tegelijk binnen, ook tijdens lessen, ook 's avonds en later. Gun mijn leerlingen rust!

  • Ik deel de bezorgdheden verwoord in de open brief en vind het zeer belangrijk dat hier voldoende aandacht naar gaat.Ik ben zeer blij dat deze maatschappelijke problematiek eindelijk ernstig wordt genomen, met concrete voorstellen. Het is dringend tijd voor onderbouwde maatregelen, om onze kinderen en jongeren beter te beschermen tegen impact die zij zelf onvoldoende kunnen vermijden.

  • Ik ben moeder van een dochter met anorexia nervosa die grotendeels voortgekomen is uit foute berichtgeving binnen social media. Ook ik wil mee mijn stem uit brengen om strengere regels hiervoor te vragen aan de overheid.

  • Het is 5 voor 12, een broodnodig initiatief! Ik merk dagelijks in mijn praktijk welke invloed en moeilijkheden ouders hierin ervaren.

  • Als een van de vele hulpverleners die dagelijks geconfronteerd worden met deze realiteit maak ik mij ernstig zorgen over de ontwikkeling van onze kinderen en is het mijn mening dat wij als samenleving daar dringend onze verantwoordelijkheid in moeten opnemen om onze kinderen hier tegen te beschermen.

  • De toename van het aantal jongeren dat vanuit de eerste lijn verwezen wordt met spanningshoofdpijn, slaaptekort of functionele problemen naar een neurologisch centrum, met hierin frequent een mogelijke negatieve rol van sociale media en ongepast of langdurig schermgebruik, is in de praktijk niet te ontkennen. Dit geldt trouwens ook voor volwassenen. Wij geven tips mee rond het beperken van de schermtijd, ter bevordering van offline activiteiten als deel van de aanpak van hoofdpijn, slaapproblemen en functionele klachten, maar schadelijk gedrag kan nog beter aangepakt wordennbij een doortastend beleid vanuit de overheid. Graag de eerste lijn intensief betrekken in eventuele campagnes.

  • Gezien de stijgende psychologische lijdensdruk bij vele jongeren, die we jaar na jaar in de praktijk voelen, lijkt verder onderzoek en maatregels hiervoor zeker aan te raden. Daarom steun ik deze open brief.

  • Elke dag vertel ik ouders als kinderpsychiater hoe belangrijk het is om kinderen te beschermen tegen de effecten van schermen en sociale media, en elke dag ervaar ik als ouder hoe moeilijk het is om die bescherming voor mijn kinderen op te nemen in een wereld waar het zo intens wordt binnen gebracht. Zelfs bij een kindersurprise moet je een QR code scannen...

  • De kinderen moeten dringend af van IPad en IPhone. Wij proberen hier zeker op te letten maar merken dat zeer veel kinderen reeds op 10 jarige leeftijd op TikTok of Snapchat zitten waar absoluut geen leerrijke meerwaarde inzit. Ze spelen minder met elkaar en zorgt vaak voor ruzies en frustraties thuis (anderen mogen dat wel). Kinderen schrijven ook minder, ze zouden het absoluut moeten verbieden maar de vraag is hoe? Want ze gebruiken andere namen en leeftijden en geraken zo toch aan een account . Ook op scholen moeten ze overal dezelfde regels en verbod toepassen.!

  • Binnen onze peuter/kleutergroep zien we verontrustende toename van een verstoorde denk ontwikkeling en verminderde socialisatie. Binnen de liaison werking een toename van eetstoornissen en binnen de jongerenwerking een toename van gedwongen opnames onder meer t.g.v. suïcidale ideaties. Anamnetisch zijn hier veelal argumenten voor negatieve beïnvloeding van sociale media en ongecontroleerd schermgebruik

  • Beste boodschap vind ik nog steeds de quote van Jonathan Haidt: "Er is tegenwoordig teveel supervisie Offline en te weinig Online"

  • Bijvoorbeeld kinderen worden op het hart gedrukt zeker geen snoep aan te nemen van vreemde mannen inde speeltuin maar mogen rustig op hun kamer een smartphone gebruiken zonder restricties, terwijl de gemiddelde pedofiel vandaag de dag eerder online dan in de speeltuin zit.

  • Als kinderpsycholoog ben ik me bewust van de schadelijke effecten van overmatig schermgebruik en sociale media en zie ik meer en meer de worsteling van ouders om met deze uitdaging om te gaan. Ook zie ik hoe kinderen en jongeren ontwikkelingskansen missen en vastlopen in hun ontwikkeling. Als ouder van twee jonge kinderen gaat me dit onderwerp ook persoonlijk aan. Een goed onderbouwde en gesteunde aanpak ook vanuit overheidswege is echt essentieel.Absoluut akkoord

  • André De Decker, Ontwikkelingspsycholoog

    Ik teken deze brief omdat smartphone gebruik ook een factor is in grensoverschrijdend gedrag binnen sportclubs.

Teken de open brief

Houd je je professioneel of wetenschappelijk bezig met kinderen, en wil je ook graag meetekenen?
Dan kan je dat hieronder doen. Samen staan we sterker.

Spread The Word

KidsUnplugged groeit dankzij ouders en ambassadeurs zoals jij. Deel de boodschap, praat erover, of zet mee je schouders onder de beweging.